EFTERSKOLEPROJEKT – BESKRIVELSE

Efterskoleprojektet målrettede sig fattige unge uden endt folkeskoleuddannelse, som bor i landområderne. Deres ringe uddannelseskvalifikationer udelukker de unge fra at videreuddanne sig, og de har dermed færre muligheder for at blive oplært indenfor et fag, der kan sikre dem en stabil indkomst i landområderne. Desuden er materialerne, som bruges til undervisning i de offentlige skoler i landområderne, primært rettet mod en urban kontekst og forholder sig derfor meget lidt til den virkelighed, som store dele af landbefolkningen faktisk lever i. Blandt andet derfor migrerer mange unge mænd til byerne i jagten på arbejde. Det gør situationen endnu sværere for de kvinder og svageste i befolkningen, som ikke har lige så nemt ved at rejse og tilpasse sig nye arbejdsforhold. Efterskoleprojektet havde til formål at tilbyde de unge i landområderne en lokalt tilgængelig mulighed for at uddanne sig og skabe et lokalt levegrundlag.

Efterskoleprojektet udsprang af tanken om livslang læring for alle, og konceptet var allerede blevet afprøvet gennem tidligere projekter. Tidligere havde vi dog primært haft fokus på undervisning i håndtering af naturressourcer og økologiske landbrugsmetoder, en palette som blev udvidet i efterskoleprojektet, hvor der også blev fokuseret på brugs- og kunsthåndværk samt mere kulturelle kvalifikationer. Idéen om efterskoler har mødt meget stor opbakning fra lokalbefolkningen i vores projektområder. På landsbymøder har de involverede beboere givet udtryk for hvilke kompetencer, som de ønskede træning i. Disse ønsker inddelte Ahead i fire forskellige emner: metoder til dyrkning & håndtering af smålandbrug og traditionelle håndværk; sundhedsfremme; forståelse af lokaldemokrati og adgang til rettigheder; samt lokalkultur- og historie.

Tanken var at benytte sig af lokale ressourcepersoner med ekspertise indenfor ét eller flere af disse områder. I samarbejde med de lokale myndigheder og Aheads kompetente medarbejdere, underviste ressourcepersonerne de unge uden uddannelsesmæssige kvalifikationer i de områder, de bor i. Undervisningen foregik på de lokale landsbyskoler efter endt skoletid, så det ikke faldt sammen med hverken børnenes undervisning eller deltagernes øvrige arbejdsdag.

Projektet så vi som en vigtig komponent i udviklingen mod at bremse den stigende migration fra land til by ved at tilbyde de unge teknisk kunnen, der kunne sikre dem et arbejdsgrundlag og mere stabile indkomstmuligheder i landområderne. Desuden søgte projektet at styrke civilsamfundet i projektområderne og bidrage til større ejerskab over egne demokratiske beslutningsprocesser blandt landbefolkningen.

Efterskoleprojektet blev gennemført med en bevilling fra CISU på knap 2 mio. kr. mellem d. 1. juli 2020 og d. 31. december 2023 i distrikterne Purulia og Dakshin Dinajpur i Vestbengalen. Projektets forventning var, at mindst 3000 unge fra fattige familier skulle deltage i Efterskoleaktiviteterne – heraf flest kvinder. Ahead Initiatives er projektets indiske partner.