UDDANNELSE
Undervisningen i indiske landsbyskoler stemmer ofte dårligt overens med de virkelige udfordringer i en indisk landsby. Op til 75% af børnene dropper ud af skolen inden de har afsluttet 9. klasse. iiINTERests uddannelsesprojekt søgte at rette op på dette ved at supplere undervisningen med oplæring i ’life skills’ inden for fødevaresikkerhed, sundhed og lokalt demokrati og introducere lærere såvel som elever for aktivitetsbaseret læring. Derudover søgte vi at bevare og genoplive lokal kultur inden for dyrkning, håndværk og kunst.
De unge, der dropper ud af skolen og ikke får en afsluttende eksamen, blev tilbudt en kort uddannelse, redskaber og hjælp til at komme i gang med et håndværk eller et indtægtsgivende erhverv.
Vi samarbejdede med de lokale og statslige myndigheder, som i stigende omfang påtog sig ansvaret for aktiviteterne.
For mere information om projektet – tryk her.
En anden måde at lære på –
Fortællinger fra felten
I Sundarbans, hvor en stor del af befolkningen lever med frygten for oversvømmelser og cykloner, har den lokale kommune engageret skoleelever fra landsbyskoler i området til at opstarte en mangroveplanteskole. Her lærer børnene om deres lokale geografi samtidig med, at de oparbejder praktisk viden og erfaring i, hvordan man bedst beskytter digerne langs Sundarbans kyster fra oversvømmelse. Projektet var en del af Aheads større bestræbelse på at tilbyde mere lokalrelevant undervisning til skolebørn i landområderne.